Black liquid piss

Mycket får man tåla här i livet, men få saker gör mig så arg som dåligt kaffe. Saker som trafiking, oljedumpning, tidelag rör mig inte i ryggen. Men att så många av Sveriges caféer håller en sådan undermålig standard gör mig arg som ett bi! Allt för många följer samma slätstrukna koncept för ett lyckat misslyckande: En radio som spyr ut smörig tryckarmusik, en kylmonter fylld av inplastade mackor och sunkiga fabrikstillverkade ”godsaker” och sist men inte minst kaffe, med valet mellan fyra timmar gammalt bryggkaffe som stått och gottat till sig eller cappuccinos och kaffelatte´s som både ser ut och smakar som diskvatten. Det som gör mig mest upprörd är det faktum att ingen klagar.

”Kaffe som kaffe” & ”Jasså? Jag tyckte det var bra”

& visst, jag brukar benämna mig själv kaffesnobb. För den som propsar på kvalitet är just det; en snobb. Kultursnobb är den som ratar Göta kanal 2 och istället föredrar teater, som hellre läser Strindberg än Lisa Marklund. Vinsnobb är den som betalar mer än 100 kr för en flaska rötjut och som dessutom har fräckheten att påstå att den har inslag av gräs och charkuterier. För vin smakar väl ändå vin!?

Men när det kommer till kaffekultur så kräver jag en tjock crema på min espresso! Ett ännu tjockare skum, likt hårdvispad äggvita ovanpå min cappucino! Smörgåsar som görs på beställning! Hembakade kakor av äkta svenskt smör! Jag kräver bra musik! Jag kräver allt, ty jag är en kaffesnobb!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0