The land of smiles

För er som missat det så var jag i Thailand för en tid sedan. I lite mindre än ett halvår drev jag runt med min ryggsäck. Redogörelser är ansträngande och återvinning ligger i tiden så här kommer en gammal resedagbok från i vintras: En annorlunda resedagbok

Jag lyssnade nyss på Ulf Lundells sommarprat från i somras. Kanske signalerar det någon form av patetisk hemlängtan. Hemlängtan har jag det är mycket riktigt men det är inte därför jag lyssnar på Lundell. Det är inte därför jag ligger ovanpå min hyrda säng med lurarna i öronen. Jag ligger här för jag har en kvalitetslängtan en längtan efter något vettigt, viktigt, något som är på riktigt.

Jag har knappt pratat med någon på fyra dagar nu. Jag har haft feber så det förklarar en del av det. Huvudet har vägt tungt och det annars hyfsade Engelspråkiga ordförrådet har stackat sig. Jag har helt enkelt inte orkar leka den sociala leken som jag annars leker ganska ofta. Do you wanna play the social game? Frågar jag ibland och bryter därmed lite motsägelsefullt mot reglerna i denna lek. En sådan direkthet är inte tillåten i den sociala leken. Det ska vara artigt och trevande att lära känna varandra, om det nu är vad man gör. Jag borde ha lärt mig reglerna vid det här laget.

På universiteten hemma i Sverige pratar folk skola. Dom pratar om föreläsare, salstentor och kurslitteratur. De utgör gemensamma referenspunkter och är en del av det trevande spelet. När man som jag istället befinner sig på resande fot förväntas man samtala om just detta istället, då det åter igen utgör gemensamma referenspunkter. Vart har du varit? Vart är du på väg? Hur länge har du rest? Och hur länge ska du resa? Man pratar om elefanter, tempel och djungelvandringar.

Om jag för en sekund låtsas att dessa saker intresserar mig inser jag direkt att jag ändå skulle lessna inom loppet av två dagar. Sociala leker var och vart annan dag, människorna du lärde känna igår är borta idag. Klonade konversationer i en oändlig cykel av trivialt skitsnack.

Nu fyller tonerna från Beatles mina lurar, ObladiOblada life goes on.

Så jag nöjer mig helt sonika med detta utlägg om konversionernas menlöshet. Imorgon kanske jag leker den sociala leken på nytt men då är det fan bäst att det väntar något bättre än elefanter och tempel i andra änden av leken.

Kommentarer
Postat av: Peter [DK]

Yo Matti V



Where are you going? Where have you been? What are you doing? How many sheeps did you count last night? Finally I found my way to your blog, and I hope I am not one of the idiots that just happened to be at Julies at the same time ;-), loving coffee, loving doing nothing.



I'm a 9!

2008-08-12 @ 19:50:32
URL: http://www.peterpreach.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0