¿Alla vill väl va en stram van polygam dam?

Jag kan inte understryka hårt nog hur ointresserad jag är av att kommentera aktuella händelser, så kallade nyheter. Precis som att allt som är värt att säga redan är sagt, så är allt som är värt att kommentera det också. Då kan man tycka att jag borde stanna här och avlägsna mina fingrar från tangenterna, för genom enkel härledning kan man lätt förstå att även allt som är värt att skriva redan är skrivet. Jag skriver ändå vidare och min poäng med föregående resonemang är rent krasst: att det inte finns någon nytt i nyheter och sällan något aktuellt i aktuella händelser. Det är sorgligt att se hur masshysteri uppstår över något som har hänt i veckan medan det ständigt rådande lidandet alltjämt fortgår inför människors gäspande ointresse. Har några grisar blivit illa behandlade rasar människor som det så fint heter. Tack expressen eller aftonbladet, eller vilken sunkig kvällstidning det nu är som ligger bakom den vidgade betydelsen av ordet rasar. Förr var användningsområdet relativt sparsmakat: Höghus rasade samman. Numera kan det innebära att stora hoper av människor kollapsar i chockartad panik. Handlingsförlamade rasar dom till marken, eller? Jag vet inte. Det var ett sidospår, åter till grisarna. Helt plötsligt är det moraliskt förkastligt att köpa julskinka i år. Det faktum att grisarna hade det rätt jävligt året innan och ja, egentligen sen urminnes tider lägger ingen märke till. Det propsas inte på lagändringar eller massiva nedläggningar av dessa köttfarmsfabriker och även om några där ute känner sig både engagerade och i tiden när dom skippar julskinkan i år så är det få som kommer att vara vegetarianer längre än till nyårsafton. Det är ju så gott med grillad lamminnerfile och hummer. Det hela handlar väl mest om att vara trendig; det gäller att ha trendiga åsikter, göra trendiga val: vacinera sina barn mot svininfluensa och skippa julskinkan. Och likt alla trender kommer det hela att blåsa över på bara några veckor och folk får kassera sina kläder, åsikter och val och istället investera i nya för ingen kommer längre att minnas vad grejen egentligen var med den där svininfluensan eller dom stackars grisarna. Lev inte i det förgångna utan blicka framåt. Nya trender nya möjligheter! 

På tv leder Lennart Ekdal debatt om otrohet, det känns ju både nytt och fräscht. Tiger Woods har varit otrogen mot sin svenska fru och nu måste vi alla ta ett ordentligt snack om det här med monogami en gång för alla: Finns det något hopp för den monogama relationen? Eller är den hopplöst förlegad och dömd att misslyckas? Det verkar inte bättre. Monogamins främste försvarare är en kristdemokrat på första raden iklädd rutig skjorta och ljusa Chinos, kortklippt hår och glasögon. Vart är Bob Hansson och Emil Jensen när man behöver dom? Vart är kärlekens försvarare? Jag låter ändå Emil Jensen avrunda här då ingen säger det bättre än han gör i börjar av dikten Polygami: 

Den tid du kallar vår tid är inte min tid, min tid är en fin tid. Den tid du kallar vår tid är en kall och hård tid, en svår tid, ingen fri tid, lite av en parodi-tid. Alla dom fria valen som stjäl oss från vår fritid. Vi stressar ihjäl oss för att hinna i Tai Chi i tid. En parodi-tid och framför allt en frosser- tid, en polygami-tid men en kärleksdiet som bara drivs av girighet...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0