Holkboken

I somras jobbade jag på västkusten. En upplevelse som inte bara innebar räkfrossa utan även gav mig svaret på den eviga frågan: Hur skulle det vara att bo i en lekstuga?


Trångt




Några tankar från min trångbodda sommar publiceras här i brist på nyare ord. 


[P3 Hip-hop, horisont och håglöshet blir till en kostig blandning. Vatten låter inte fint när det kokar - pysigt, fräsigt, våldsamt. Drömmar ryms inom dessa väggar, dessa väggar som omsluter mig i en area på fyra kvadratmeter. Måltider bör avnjutas tillsammans, ha en mening, något omsorgsfullt i sig. Jag minns mitt och Maggies golvhäng, zenaktigt häng. Te som kokas på spis i rustik kastrull och varsin macka med polsk korv. Inget frosseri, inget tanklöst västerländskt överflöd. Tuggor som smakar, sippar som ekar, sällskap och närvaro. Myrorna trafikerar väggen bakom min kudde, igår var det en landsväg men idag liknar det mer en motorväg. Har myror rättigheter eller ska jag tvinga dom att ta en annan rutt?] 


[Jag tror att det är viktigt att ventilera, att få ut allt det där man bär på men inte får sagt. Det man inte vågar säga och det man inte får säga, det som människorna i ens omgivning inte accepterar eller orkar höra. Att prata skit om en människa bakom dennes rygg är inte fult, det är en mänsklig nödvändighet. Drop it like it´s hot, visa låtar tröttnar man aldrig på och samma sak är det med film. Tjugofemminuter in i filmen befinner jag mig. Edvard Norton har just träffat på en annan del av sig själv i alter egot Tyler Durden. Jag följer med spänning en film som jag sett ett tiotal gånger och jag fascineras över min fascination.]


[Närgången nostalgi, tankar som svävar tillbaka till en tid som inte alls är särskilt svunnen. 2006 var ett bra år, ett riktigt bra år. Sista kvällen i holken och därmed även det sista holkboksinlägget. Jag vet inte vad jag ska skriva. Jag är trött. Jag behöver tänka, tid till att tänka. Friheten väntar runt hörnet jag ska hoppa fram och skrämma skiten ur den.] 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0