Biografera

Jag går inte på bio särskilt ofta, någon gång ibland sådär. Film är bäst på bio, bra film vill säga. Filmer som berör, som lämnar avtryck och uppmanar till reflektion. Filmer som kräver lite av sin publik men som i gengäld ger så mycket tillbaka: Kärkek, svek, skratt och intention. Filmer som ställer allt på sin spets. För mig innebär sådana filmer allt annat än en stunds billig underhållning. För mig är det verkligt, äkta. Och när filmen är slut och eftertexterna börjar rulla finns den verkligheten kvar. Men ni reser er upp som om ingenting har hänt. Ni borstar bort saltet från era popcorngula fingrar och skyndar ut ur biografen. Ni har bråttom, ni vill tillbaka till era liv, till eran verklighet. Kanske ska ni köpa kattmat eller känner suget efter en cigarett. För mig är det ni som innebär en stunds billig underhållning och efter att ni har gått finns ni inte längre kvar- inte i min verklighet. Så jag sitter kvar, tills dess att eftertexten har rullat färdigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0